Een vraag die maatschappelijke organisaties vaak aan ons stellen is ‘Kan de gemeente Den Haag mijn organisatie of event onder de aandacht brengen?’. Een hele goede vraag, want de gemeente bereikt veel mensen die het aanbod van jouw organisatie goed kunnen gebruiken. Andersom wil de gemeente natuurlijk ook graag dat inwoners de juiste hulp, activiteiten of andere diensten kunnen vinden. Samen zorgen we dat informatie de juiste doelgroep bereikt.

Contactpersoon bij de gemeente

Een eerste stap is om aan jouw contactpersoon bij de gemeente te vragen welke communicatieadviseur op het onderwerp van jouw organisatie actief is. Heb je geen contactpersoon? Neem dan even contact op met het stadsdeelkantoor bij jou in de buurt. Aan deze communicatieadviseur kun je jouw vragen over de gemeentelijke communicatie stellen. Ook kun je altijd even aan ons vragen om mee te denken over jouw communicatie.

Communicatie van de gemeente

Er zijn verschillende manieren om jouw organisatie via de gemeentelijke kanalen onder de aandacht te brengen. Wat goed is om te weten, is dat de gemeente alleen campagnes en events actief onder de aandacht brengt waarvan zij (mede-)afzender of organisator is. Hieronder nemen we de mogelijkheden even door:

Denhaag.nl

Op de gemeentelijke website vinden Haagse inwoners hun weg. Van een paspoort aanvragen tot hulp bij schulden of je huis verduurzamen, in de zoekfunctie vind je allerlei onderwerpen. Ook medewerkers van de gemeente zelf gebruiken deze site om inwoners te verwijzen naar de juiste diensten.

Ook staat op deze site een agenda waaraan je zelf items kunt toevoegen. Dit heet de activiteitenkalender. Activiteiten die hier op staan, gaan ook mee in de wekelijkse nieuwsbrief van de gemeente. Deze nieuwsbrief wordt verstuurd per stadsdeel. Wil je hulp bij het aanmelden van jouw activiteit? Neem contact op, we helpen je graag.

Sociale kaart

De sociale kaart is dé wegwijzer naar activiteiten, ondersteuning en zorg in Den Haag. De sociale kaart is gemaakt voor Haagse inwoners en voor professionals zoals zorg- en hulpverleners. Je kan jouw organisatie toevoegen aan de sociale kaart. Meer informatie of de gegevens van jouw organisatie toevoegen of wijzigen? Neem contact op met de redactie [email protected]

Er is ook een agenda met terugkerende activiteiten, zoals een wekelijks inloopspreekuur of sportlessen. Deze agenda is weer gekoppeld aan verschillende andere sites zoals die van Haags Ontmoeten. Door jouw event op de sociale kaart te plaatsen, komt die dus op meerdere websites te staan.

Social mediakanalen

De gemeente is actief op social media, en veel stadsdeelkantoren van de gemeente ook. In jouw social media berichten kun je hen taggen. Echter, de gemeente deelt alleen berichten als de gemeente (mede-)afzender is. Via het Twitter kanaal Newsroom Den Haag blijf je op de hoogte van het laatste nieuws van de gemeente.

Nieuwsbrieven

Naar verschillende doelgroepen inwoners en organisaties stuurt de gemeente nieuwsbrieven op thema. Bijvoorbeeld sport, cultuur en onderwijs van diverse stadsdelen. Je kan aan jouw contactpersoon bij de gemeente vragen of jouw organisatie een keer onder de aandacht gebracht mag worden in een van de nieuwsbrieven.

Digitale muurkranten

In Den Haag hangen ruim 360 televisieschermen waarop inwoners lokaal nieuws en gemeentelijke informatie krijgen. Dit zijn de digitale muurkranten. Ze hangen op openbare plekken zoals bijvoorbeeld de stadsdeelkantoren, bibliotheken en wijk- en buurtcentra. Aan de gevel van de Centrale Bibliotheek en in de Tramtunnel hangen grote led-schermen. Je kan op jouw locatie een digitale muurkrant plaatsen en content van jouw eigen organisatie en anderen delen (hier zijn kosten aan verbonden). Op deze pagina onder het kopje ‘Faciliteiten’ lees je daar meer over.

Stadskrant

De Stadskrant wordt elke 4 weken huis-aan-huis bezorgd. Ook kun je hem digitaal lezen. Heb je een activiteit of nieuwswaardigheid die relevant is voor alle Haagse inwoners? Stuur dan jouw persbericht naar [email protected].

Media aandacht via woordvoering

Een stadsdeeldirecteur, wethouder of de burgemeester uitnodigen bij jouw organisatie of event kan ervoor zorgen dat je onder de aandacht komt. Binnen de gemeente, maar ook daarbuiten als je dit op social media plaatst of pers uitnodigt. Om een wethouder of burgemeester uit te nodigen, kun je contact opnemen met de woordvoerder. Een stadsdeeldirecteur kun je uitnodigen via de stadsdeelpagina’s.

Persoonlijk advies

Heb je vragen? We helpen je graag verder. Maak een afspraak via 070 302 44 44 of [email protected]