Samen meer bereiken voor de wijk
Bewonersorganisaties maken de wijk socialer, veiliger, groener en zorgen dat iedereen mee kan doen. Maar Bewonersorganisaties staan ook voor de uitdaging om de rol te pakken als aanspreekpunt voor bewoners, gemeente en andere stakeholders in de wijk. Bij PEP kunnen deze organisaties terecht met vragen over bijvoorbeeld vrijwilligers werven en subsidie aanvragen. Op deze pagina zie je alle mogelijkheden.
Samen meer bereiken voor de wijk
Bewonersorganisaties maken de wijk socialer, veiliger, groener en zorgen dat iedereen mee kan doen. Maar Bewonersorganisaties staan ook voor de uitdaging om de rol te pakken als aanspreekpunt voor bewoners, gemeente en andere stakeholders in de wijk. Bij PEP kunnen deze organisaties terecht met vragen over bijvoorbeeld vrijwilligers werven en subsidie aanvragen. Op deze pagina zie je alle mogelijkheden.
Inspiratiebijeenkomst Bewonersorganisaties 2024
De Inspiratiesessie van 17 april jl. was zeer goed bezocht. Er komt een verslag van alle deelsessies. Er is beloofd dat er een terugkoppeling komt wat er gedaan is met de resultaten van deze avond. Deze datum maken we hier zo snel mogelijk bekend.
Dank jullie wel voor jullie aanwezigheid en bijdrage!
Meer informatie: 06 53 41 54 57 of m.salman@pepdenhaag.nl
De werkgroep : Laurens Schrijnen (Bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier) – Wim van Noort (Wijkberaad Mariahoeve) – Alex Bergman (Bewonersorganisatie de Paraplu), Nourredine Oulhani (Bewonersorganisatie de Paraplu) – Margreet de Jonge (Wijkberaad Laakhavens) – Roderik Plas (Bewonersorganisatie Bouwlust Vrederust).
Ondersteuningsmogelijkheden
Bestuur
Om succesvol te zijn is het belangrijk dat je een aantrekkelijk bestuur bent. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het sociale aspect: een gezellig team
- Is er ruimte voor nieuwe ideeën?
- Geen enorme vergadercultuur
- Tijdsinvestering (streef bijv. naar max. 4 uur in de week)
- Diversiteit in het team
- Een aftreedrooster, zodat er continuïteit in het bestuur blijft
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen :
- Loopt het niet optimaal?
Intake/adviesgesprek met plan van aanpak op maat - Bestuurscoaching door zeer ervaren bestuurders
- Advies en ondersteuning bij het maken van een wervingsplan voor bestuursleden
- Kennisbevordering door diverse trainingen op Den Haag Doet Vrijwilligersacademie zoals de Leergang Besturen van Vrijwilligersorganisaties
Andere mogelijkheden (naast die van PEP)
- Ook de community builder (gemeente) of opbouwwerk (welzijn) kunnen extra begeleiding bieden.
- Een adviseur van de Sesam Academie, die gedurende een bepaalde periode met je oplopen, als co-partner. Dit kan ook via PEP geregeld worden of via Fonds 1818.
Tip:
Moet je aftreden als bestuurslid? Dan kun je nog steeds veel betekenen voor de organisatie, bijv. in de rol van adviseur.
Vrijwilligers vinden
Naast de (vrijwillige) bestuursleden zijn extra vrijwilligers nodig: voor bijvoorbeeld commissies of werkgroepen die zich – in afstemming met het bestuur – met bepaalde onderwerpen bezig houden. Denk aan openbare ruimte, welzijn, groen, communicatie of activiteiten. Zo kun je als bestuur de taken ook wat beter delegeren en je focus leggen op het besturen.
Ook dit hoort een continu proces te zijn. Want vrijwilligers komen en gaan, houd hier rekening mee.
Daarnaast is het belangrijk dat je de vrijwilligers ook weet te behouden. Wij noemen dat Goed Vrijwilligersbeleid.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Advies op maat bij het opstellen van een wervingsplan
- Advies voor goed Vrijwilligersbeleid
- Den Haag Doet: plaats je vacature altijd op de digitale vacaturebank. Zorg vooral voor een goede titel en aansprekende foto.
- Volunteer The Hague: staan jullie open voor Engelstalige vrijwilligers?
Tip:
Vrijwilligers werven is een continu proces. Begin niet als de nood hoog is, dan ben je eigenlijk te laat.
Communicatie
Als bewonersorganisatie is het belangrijk dat je de achterban goed bereikt. Dit heeft dus alles te maken met communicatie. Welke communicatiemiddelen ingezet worden, is mede afhankelijk van de wijk waar jullie actief zijn.
Nu kan communicatie best wel wat tijd kosten. Dus probeer vooral een communicatieteam te maken met meerdere vrijwilligers. Zo blijft het leuk en aantrekkelijk voor de vrijwilligers qua tijdsbesteding. En samen doen is altijd leuker dan in je eentje van alles moeten bedenken.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Advies bij de inzet van communicatiemiddelen
- Deelname aan de Maatschappelijke Beursvloer (ondersteuning vragen aan een bedrijf)
- Trainingen op aanvraag
- Diverse communicatie trainingen op Den Haag Doet Vrijwilligersacademie: o.a. training Social Media
Of stap eens naar een communicatiebureau in de buurt. Vanuit Maatschappelijk Betrokken Ondernemen willen ze misschien wel wat voor jullie doen. Met als tegenprestatie bijv. naamsvermelding in de wijkkrant of -website.
Workshop Wijkmedia
Als pilot wordt de eerste workshop Wijkmedia gegeven vanaf woensdag 13 maart. Doel hiervan is dat de deelnemers in drie dagdelen leren om zo over hun wijk te schrijven, vloggen, bloggen etc. dat ze de aandacht van hun lezers of kijkers trekken. Deze zit echter al vol. Maar wil je graag bij de volgende meedoen: meld het dan bij Laurens Schrijnen en mail naar info@zeeheldennieuws.nl
Tips voor een goede wijkkrant
Waarom een wijkblad?
Wijkbladen zijn een effectief middel om bewoners van een wijk te bereiken. Ze worden veelal huis-aan-huis bezorgd, maar soms gaat het selectiever. Ook de inhoud verschilt per wijk, maar altijd: door wijkbewoners -vrijwilligers- gemaakt voor wijkbewoners.
Tips voor de inhoud
Een redactieformule geeft richting bij het maken van je blad. En maakt het makkelijker om de juiste content te maken. Voor wie schrijf je? Wat wil je bereiken? Ben je spreekbuis voor de gemeente of kritisch naar de gemeente of allebei? Veel kranten hebben telkens terugkerende rubrieken. Geschiedenis, groen en incidenten doen het altijd goed.
Wie maken het blad?
Het draait op vrijwilligers voor functies als redacteur, journalist, fotograaf, illustrator, opmaker, tekstcorrector, bezorgers. Dus er komt best wel wat bij kijken.
Maar hier kan het spaak lopen: want hoe kom je aan deze vrijwilligers? En daarnaast moet je ze ook goed begeleiden. Ook kan er behoefte aan expertisebevordering zijn, want o.a. schrijven en interviewen is een vak.
Hoe financier je het wijkblad?
De gemeente verstrekt subsidie, maar je kunt ook advertenties opnemen. Dat kan van buurtwinkels zijn, maar denk ook aan de grotere maatschappelijke (zorg) organisaties in jouw wijk. Sommige wijken hebben een betaald abonnementen systeem. Maar welke tarieven kun je vragen? Hoeveel advertenties wil je?
Andere zaken voor een goed wijkblad
De hoofdredacteuren van Het Oude Centrum en het Zeeheldennieuws organiseren een reeks van bijeenkomsten van redacties van Haagse wijkbladen.
Interesse? Mail naar info@zeeheldennieuws.nl
Financiën
Alle Haagse bewonersorganisaties kunnen subsidie aanvragen bij het eigen stadsdeel. Dit bestaat uit de basissubsidie en activiteitensubsidie.
Om de kosten te dekken voor bijvoorbeeld de wijkkrant kun je ook denken aan adverteerders. Dit hoeven niet alleen commerciële organisaties te zijn. Ook maatschappelijke organisaties hebben vaak budget beschikbaar om te kunnen adverteren.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Training Projectplan schrijven
- Advies over fondsen en subsidies
- Advies rondom andere inkomsten
Samenwerken
Als bewonersorganisatie heb je een centrale rol in de wijk. Maar vaak zijn er vele maatschappelijke organisaties actief in de wijk. Er kunnen veel kansen liggen in samenwerking.
De accounthouders van PEP kennen veel organisaties in de wijk. Maar ook bij het Stadsdeel kunnen ze goede tips geven.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Advies welke organisaties er zijn in de wijk en verbindingen leggen
- Netwerkbijeenkomsten in de wijk
INTERESSANTE TRAININGEN VOOR BEWONERSORGANISATIES
En zelfs trainingen, specifiek voor bewonersorganisaties!
PEP Leergang Managen en Besturen
start maandag 27 mei van 19.00 – 21.00 uur
Deze Leergang bestaat uit 7 bijeenkomsten. Ze kunnen eventueel apart gevolg worden. Als je meedoet met minimaal 5 bijeenkomsten ontvang je een certificaat. Daarnaast kun je deelnemen aan de besloten LinkedIn groep voor bestuurders.
Taken en kansen van een vrijwilligersorganisatie (27 mei)
Beter Besturen (3 juni)
Zet koers met helder beleid (10 juni)
Werken met vrijwilligers (17 juni)
Financiën op orde (24 juni)
Publiciteit en communicatie (1 juli)
Leiderschap en diversiteit (8 juli)
Speciaal voor bewonersorganisaties!
Als bewonersorganisatie vertegenwoordig je de bewoners in je wijk. Maar hoe maak je een goede enquête en poll en welke tools kun je hiertoe inzetten. Op dinsdag 3 september en dinsdag 10 september (beiden van 14.00 – 16.30 uur) word hier alles over uitgelegd.
Workshop werven van bestuursleden
Veel bewonersorganisaties hebben moeite met het vinden van bestuursleden. Nu is het vinden van bestuursleden voor veel organisaties een uitdaging, maar voor bewonersorganisaties nog nét wat meer. Op maandagavond 6 mei van 19.00 – 21.00 uur.
Stel jouw vraag aan PEP
Marja Salman - Senior adviseur
m.salman@pepdenhaag.nl
06 – 5341 5457
Laat weten waar jullie behoefte zit!
Zijn er onderwerpen die hier nu niet genoemd staan, maar waar jullie wel wat hulp bij kunnen gebruiken? Laat het ons weten!
Mail naar Marja Salman
Ook horen wij graag of er behoefte is aan het opzetten van een LinkedIn-groep of een aparte WhatsApp-groep voor makkelijke en snelle uitwisseling onderling.