Samen meer bereiken voor de wijk
Bewonersorganisaties maken de wijk socialer, veiliger, groener en zorgen dat iedereen mee kan doen. Maar Bewonersorganisaties staan ook voor de uitdaging om de rol te pakken als aanspreekpunt voor bewoners, gemeente en andere stakeholders in de wijk. Bij PEP kunnen deze organisaties terecht met vragen over bijvoorbeeld vrijwilligers werven en subsidie aanvragen. Op deze pagina zie je alle mogelijkheden.
Samen meer bereiken voor de wijk
Bewonersorganisaties maken de wijk socialer, veiliger, groener en zorgen dat iedereen mee kan doen. Maar Bewonersorganisaties staan ook voor de uitdaging om de rol te pakken als aanspreekpunt voor bewoners, gemeente en andere stakeholders in de wijk. Bij PEP kunnen deze organisaties terecht met vragen over bijvoorbeeld vrijwilligers werven en subsidie aanvragen. Op deze pagina zie je alle mogelijkheden.
Shared Services, ook interessant voor bewonersorganisaties
Mogelijkheden van aanvragen:
- (Tijdelijke) ondersteuning op communicatie.
- Een workshop op maat.
- Advies over het inzetten van AI voor jullie organisatie.
- Advies rondom de AVG.
- Vragen over statuten, huishoudelijk reglement, e.d.
- Maar ook b.v. kantoormeubilair, laptops, enz.
Meer informatie over deze pilot vind je hier.
Wij kunnen een match niet garanderen, want we zijn afhankelijk van het aanbod van de bedrijven. Maar we gaan het natuurlijk wel proberen. Jullie verzoek kunnen jullie kenbaar maken via dit formulier.
Impressieverslag van Inspiratiebijeenkomst Bewonersorganisaties op 16 oktober 2024
Communicatie
- Creëren van een workshop over of infographic van de gemeentelijke organisatie.
- Gelijkwaardig samenwerken tussen bewonersorganisaties en de diensten van de gemeenten.
- Inzetten op transparante communicatie, tijdig terugkoppelen en duidelijkheid over wederzijdse verwachtingen.
- Verbeteren van de onderlinge communicatie tussen diensten van de gemeente.
Participatie
- Pas op dat vrijwilligers niet overvraagd worden: ‘participatiemoe’.
- Gemeente, neem bewonersorganisaties serieus: ‘afspraak is afspraak’
- Maak een planning voor bewonersorganisatiebijeenkomsten.
- Behoefte aan een structureel overleg tussen bewonersorganisaties, het stadsdeel, wethouders en WJP’ers
- Laten we meer gebruikmaken van wijkmedia.
Samenwerken bewonersorganisaties en gemeente
- Overkoepelend samenwerken aan thema’s op de wijkagenda.
- Hoe kan de samenwerking tussen stadsdeelkantoren en stadsdiensten verbeterd worden.
- Bewonersorganisaties worden overvraagd en hebben behoefte aan resultaat.
- AVG bemoeilijkt contact tussen bewonersorganisaties en bewoners.
Transparantie
- Merendeel van de aanbevelingen en verbeterpunten van het rapport van Radar Advies hebben betrekking op de gemeente.
- Een uniforme visie op het communicatieproces ontbreekt.
- Behoefte aan een platform waar bewonersorganisaties, gemeente, politie, welzijnsorganisaties, etc. samenkomen.
- Vaak onduidelijk bij wie bewonersorganisaties moeten zijn; behoefte aan centrale aanspreekpunten bij stadsdeel en Spui.
Raadsinformatie
Hier vind je alle bestuurlijke stukken.
En hier krijg je uitleg hoe je kunt zoeken in het Raadsinformatie systeem.
Er wordt aan gewerkt dat er per stadsdeel en wijk gezocht kan worden, maar dat kost even tijd.
De Inspiratiesessie van 17 april 2024 was zeer goed bezocht.
Onderstaand de verslagen van de deelsessies.
De informatievoorziening en samenwerking vanuit de gemeente.
De rol van bewonersorganisaties bij de wijkagenda’s.
Samenwerking met partners in de wijk.
De werkgroep 2025
- Laurens Schrijnen (Bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier)
- Wim van Noort (Wijkberaad Mariahoeve)
- Alex Bergman (Bewonersorganisatie de Paraplu)
- Nourredine Oulhani (Bewonersorganisatie de Paraplu)
- Nieuwe leden!
Radar Adviesrapport
De Gemeente Den Haag heeft Radar Advies gevraagd om de wensen en behoeftes van de bewonersorganisaties in beeld te brengen. Met als doel om tot een betere samenwerking tussen de gemeente/stadsdelen en de bewonersorganisaties te komen.
Uitslag enquête Inspiratiesessie 2025
In november 2024 is de enquête verstuurd om te peilen of er interesse is in een Inspiratiesessie 2025 en een platform voor bewonersorganisaties.
De resultaten:
- 20 organisaties hebben gereageerd, goed verdeeld over de stadsdelen.
- 96% heeft interesse in een Inspiratiesessie, waarvan 56% % aangeeft dat dit afhankelijk is van het onderwerp.
- Qua onderwerpen is de top 3: omgevingsvisie, energietransitie, mobiliteitstransitie.
- Doel van de inspiratiesessie is voor 65,2% de inhoud én de ontmoeting; voor 8,7% alleen de inhoud en voor 26,1% alleen de ontmoeting.
- 95,7% geeft aan behoefte te hebben aan een platform voor bewonersorganisaties.
Meerdere organisaties hebben aangegeven deel te willen nemen aan de werkgroep Inspiratiesessie en ook te willen meedenken met het opzetten van een platform.
Sfeer impressie Inspiratiebijeenkomst Bewonersorganisaties
Ondersteuningsmogelijkheden
Bestuur
Om succesvol te zijn is het belangrijk dat je een aantrekkelijk bestuur bent. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het sociale aspect: een gezellig team
- Is er ruimte voor nieuwe ideeën?
- Geen enorme vergadercultuur
- Tijdsinvestering (streef bijv. naar max. 4 uur in de week)
- Diversiteit in het team
- Een aftreedrooster, zodat er continuïteit in het bestuur blijft
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen :
- Loopt het niet optimaal? Maak een afspraak voor een intake/adviesgesprek met plan van aanpak op maat
- Bestuurscoaching door zeer ervaren bestuurders
- Advies en ondersteuning bij het maken van een wervingsplan voor bestuursleden
- Kennisbevordering door diverse trainingen op Den Haag Doet Vrijwilligersacademie zoals de Leergang Besturen van Vrijwilligersorganisaties
Andere mogelijkheden (naast die van PEP)
- Ook de community builder (gemeente) of opbouwwerk (welzijn) kunnen extra begeleiding bieden.
- Een adviseur van de Sesam Academie, die gedurende een bepaalde periode met je oplopen, als co-partner. Dit kan ook via PEP of via Fonds 1818 geregeld worden.
Tip:
Moet je aftreden als bestuurslid? Dan kun je nog steeds veel betekenen voor de organisatie, bijv. in de rol van adviseur.
Vrijwilligers vinden
Naast de (vrijwillige) bestuursleden zijn extra vrijwilligers nodig voor bijvoorbeeld commissies of werkgroepen die zich – in afstemming met het bestuur – met bepaalde onderwerpen bezig houden. Denk aan openbare ruimte, welzijn, groen, communicatie of activiteiten. Zo kun je als bestuur de taken ook wat beter delegeren en je focus leggen op het besturen.
Ook dit hoort een continu proces te zijn. Want vrijwilligers komen en gaan.
Daarnaast is het belangrijk dat je de vrijwilligers ook weet te behouden. Wij noemen dat Goed Vrijwilligersbeleid.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Advies op maat bij het opstellen van een wervingsplan
- Advies voor goed Vrijwilligersbeleid
- Den Haag Doet: plaats je vacature altijd op de digitale vacaturebank. Zorg vooral voor een goede titel en aansprekende foto.
- Volunteer The Hague: staan jullie open voor Engelstalige vrijwilligers?
- Volg een van de trainingen rondom het werven van vrijwilligers op de Den Haag Doet Academie
Tip:
Vrijwilligers werven is een continu proces. Begin niet als de nood hoog is, dan ben je eigenlijk te laat.
Communicatie
Als bewonersorganisatie is het belangrijk dat je de achterban goed bereikt. Dit heeft dus alles te maken met communicatie. Welke communicatiemiddelen ingezet worden, is mede afhankelijk van de wijk waar jullie actief zijn.
Nu kan communicatie best wel wat tijd kosten. Dus probeer vooral een communicatieteam te maken met meerdere vrijwilligers. Zo blijft het leuk en aantrekkelijk voor de vrijwilligers qua tijdsbesteding. En samen doen is altijd leuker dan in je eentje van alles moeten bedenken.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Advies bij de inzet van communicatiemiddelen
- Deelname aan de Maatschappelijke Beursvloer (ondersteuning vragen aan een bedrijf)
- Trainingen op aanvraag
- Diverse communicatie trainingen op Den Haag Doet Vrijwilligersacademie: o.a. training Social Media
Of stap eens naar een communicatiebureau in de buurt. Vanuit Maatschappelijk Betrokken Ondernemen willen ze misschien wel wat voor jullie doen. Met als tegenprestatie bijv. naamsvermelding in de wijkkrant of -website.
Tips voor een goede wijkkrant
Waarom een wijkblad?
Wijkbladen zijn een effectief middel om bewoners van een wijk te bereiken. Ze worden veelal huis-aan-huis bezorgd, maar soms gaat het selectiever. Ook de inhoud verschilt per wijk, maar altijd: door wijkbewoners -vrijwilligers- gemaakt voor wijkbewoners.
Tips voor de inhoud
Een redactieformule geeft richting bij het maken van je blad. En maakt het makkelijker om de juiste content te maken. Voor wie schrijf je? Wat wil je bereiken? Ben je spreekbuis voor de gemeente of kritisch naar de gemeente of allebei? Veel kranten hebben telkens terugkerende rubrieken. Geschiedenis, groen en incidenten doen het altijd goed.
Wie maken het blad?
Het draait op vrijwilligers voor functies als redacteur, journalist, fotograaf, illustrator, opmaker, tekstcorrector, bezorgers. Dus er komt best wel wat bij kijken.
Maar hier kan het spaak lopen: want hoe kom je aan deze vrijwilligers? En daarnaast moet je ze ook goed begeleiden. Ook kan er behoefte aan expertisebevordering zijn, want o.a. schrijven en interviewen is een vak.
Hoe financier je het wijkblad?
De gemeente verstrekt subsidie, maar je kunt ook advertenties opnemen. Dat kan van buurtwinkels zijn, maar denk ook aan de grotere maatschappelijke (zorg) organisaties in jouw wijk. Sommige wijken hebben een betaald abonnementen systeem. Maar welke tarieven kun je vragen? Hoeveel advertenties wil je?
Andere zaken voor een goed wijkblad
De hoofdredacteuren van Het Oude Centrum en het Zeeheldennieuws organiseren een reeks van bijeenkomsten van redacties van Haagse wijkbladen. Interesse? Mail naar info@zeeheldennieuws.nl
Ook zijn er regelmatig trainingen rondom Wijkjournalistiek. De eerstvolgende is op woensdag 12 maart 2025 op een locatie in Escamp. Klik hier voor meer informatie.
Financiën
Alle Haagse bewonersorganisaties kunnen subsidie aanvragen bij het eigen stadsdeel. Dit bestaat uit de basissubsidie en activiteitensubsidie.
Om de kosten te dekken voor bijvoorbeeld de wijkkrant kun je ook denken aan adverteerders. Dit hoeven niet alleen commerciële organisaties te zijn. Ook maatschappelijke organisaties hebben vaak budget beschikbaar om te kunnen adverteren.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Training Projectplan schrijven
- Advies over fondsen en subsidies
- Advies rondom andere inkomsten
Samenwerken
Als bewonersorganisatie heb je een centrale rol in de wijk. Maar vaak zijn er vele maatschappelijke organisaties actief in de wijk. Er kunnen veel kansen liggen in samenwerking.
De accounthouders van PEP kennen veel organisaties in de wijk. Maar ook bij het Stadsdeel kunnen ze goede tips geven.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Advies welke organisaties er zijn in de wijk en verbindingen leggen
- Netwerkbijeenkomsten in de wijk
Workshop Wijkjournalistiek 12 maart 2025
Op 12 maart a.s. start de training Wijkjournalistiek. Deze keer is de locatie in Escamp. Het bestaat uit 3 dagen.
Eerdere cursisten zijn heel positief .
Workshop Participatie met Impact - april
Tijdens de workshop gaan we actief aan de slag met jullie vragen over hoe je participatie inricht en jouw achterban kunt activeren.
In deze workshop ga je samen met andere belangen- en wijkverenigingen aan de slag om:
- Concrete handvatten te krijgen voor effectieve participatie in ruimtelijke vraagstukken en beleidsvorming.
- Te leren hoe je als bewoners- of belangenorganisatie echt invloed kunt uitoefenen op beslissingen die jouw leefomgeving aangaan.
- Te ontdekken wat participatie in de praktijk betekent: waar gaat het goed, waar blijft de ruimte en wat kan er beter?
- Oplossingen te vinden voor de frustraties die spelen, en te werken aan een toekomst waarin jullie stem telt.
De workshop is op maandag 20 januari van 19.00 – 21.00 uur bij PEP Den Haag, Riviervismarkt 2.
Workshop Energietransitie op 27 februari
Op donderdag 27 februari is de workshop Energietransitie door het bedrijf Pro-Sent. Dit is mogelijk gemaakt vanuit de maatschappelijke invulling van social return.
O.a. uit de enquête voor de Inspiratiesessie kwam dit onderwerp naar voren.
De invulling wordt gedaan met input van jullie. Dus wil je meedenken, laat het even weten!
Politiek bestuurlijke sensitiviteit - 24 maart
Op maandag 24 maart a.s. van 19.00 – 21.30 uur is de eerste workshop rondom politiek bestuurlijke sensitiviteit.
Krijg inzicht in de dynamiek van het politiek-ambtelijke apparaat en ontdek hoe je effectief kan samenwerken met ambtenaren binnen het maatschappelijk-politieke krachtenveld. Na deze opleiding van vier bijeenkomsten herken je politiek gevoelige dossiers beter en weet je welke stappen je kan nemen om zowel met interne als externe actoren efficiënt en effectief samen te werken.
Stel jouw vraag aan PEP
Marja Salman - Senior adviseur
m.salman@pepdenhaag.nl
06 – 5341 5457
Laat weten waar jullie behoefte zit!
Zijn er onderwerpen die hier nu niet genoemd staan, maar waar jullie wel wat hulp bij kunnen gebruiken? Laat het ons weten!
Mail naar Marja Salman
Ook horen wij graag of er behoefte is aan het opzetten van een LinkedIn-groep of een aparte WhatsApp-groep voor makkelijke en snelle uitwisseling onderling.