Samen meer bereiken voor de wijk
Bewonersorganisaties maken de wijk socialer, veiliger, groener en zorgen dat iedereen mee kan doen. Maar Bewonersorganisaties staan ook voor de uitdaging om de rol te pakken als aanspreekpunt voor bewoners, gemeente en andere stakeholders in de wijk. Bij PEP kunnen deze organisaties terecht met vragen over bijvoorbeeld vrijwilligers werven en subsidie aanvragen. Op deze pagina zie je alle mogelijkheden.
Samen meer bereiken voor de wijk
Bewonersorganisaties maken de wijk socialer, veiliger, groener en zorgen dat iedereen mee kan doen. Maar Bewonersorganisaties staan ook voor de uitdaging om de rol te pakken als aanspreekpunt voor bewoners, gemeente en andere stakeholders in de wijk. Bij PEP kunnen deze organisaties terecht met vragen over bijvoorbeeld vrijwilligers werven en subsidie aanvragen. Op deze pagina zie je alle mogelijkheden.
Workshop AVG op 4 juni a.s.
Op woensdagavond 4 juni a.s. van 19.00 – 21.00 uur word je op een toegankelijke en interactieve manier meegenomen in de belangrijkste privacyregels. Geen droge stof, maar een dynamische workshop met volop ruimte voor vragen en praktijkvoorbeelden.
Ook al bewonersorganisatie heb je te maken met de privacywet. Heb je b.v. een digitale nieuwsbrief: wanneer mag je iemand toevoegen aan de maillijst?
Heb je een achterban: welke gegevens mag je registreren en hoe lang mag je ze gebruiken?
Microsoft Office 365 interessant voor jullie?
Bij PEP krijgen we regelmatig de vraag: welke software is geschikt om handig mee samen te werken. Dan kun je iets doen met Google drive, maar Microsoft Office 365 kan ook heel handig zijn.
Als Stichting kun je deze software gratis gebruiken, door het aan te vragen via Techsoup.
Maar voordat je dit allemaal gaat regelen, is het een goed idee om eerst te kijken wat je er allemaal mee kunt . Kom dan naar deze workshop door Brunel. Deze wordt gegeven op dinsdag 8 juni van 16.00 – 18.00 uur. Komt dit slecht uit, maar heb je wel interesse? Laat het ons weten!
Workshop Penningmeester op 18 juni
Voor het eerst: Workshop Penningmeester.
In deze workshop komen alle aspecten van de rol van penningmeester aan de orde. Zeer informatief en ook een hele mooie opstap voor beginnende penningmeesters.
Attendeer vooral ook mensen die het misschien wel willen doen, maar twijfelen. De workshop wordt gegeven door Lars Hooning, samen met het bedrijf Profource.
Politieke Lobby - start 2e serie op 2 oktober a.s.
De tweede reeks van de training Politieke Lobby start in oktober. Het bestaat uit 4 bijeenkomsten van 17.00 – 21.00 uur. De voorlopige startdatum is donderdag 2 oktober.
Het geeft inzicht in de dynamiek van het politiek-ambtelijke apparaat en ontdek hoe je effectief kan samenwerken met ambtenaren en lokale politiek.
We hebben wel weer een wachtlijst, maar de ervaring leert dat er altijd wel plekken vrij komen. Dus heb je interesse: meld je dan zo snel mogelijk aan.
Kansen voor bewonersorganisaties
Duurzame Wijkactie - subsidie mogelijkheden
Er is nog subsidie beschikbaar, max. 6.000 euro
Het geld is niet om zonnepanelen te installeren of boilers. Het is voornamelijk om advies in te winnen over duurzaamheid. Je kunt hierbij denken aan een organisatie die een workshop organiseert over hoe je je moestuin op orde krijg en hierbij een tuinman inhuurt (advies). Of een buurthuis wat advies wil over hoe ze kunnen verduurzamen. Vervolgens kunnen wij samen met deze organisaties kijken waar ze voor vervolgstappen subsidies of fondsen kunnen aanvragen. In het bijgevoegde evaluatierapport van 2023, zie je welke projecten vorig jaar zijn gehonoreerd.
Andere mogelijkheden rondom energietransitie
Deze workshop is geweest op 27 februari jl.
Als bewonersorganisatie kun je hier een belangrijke rol in pakken. Want die thema raakt ons allemaal.
In het verslag staan diverse tips wat je als bewonersorganisatie kunt doen. B.. energiecoaches inzetten, een energiecafé starten, groep mensen mobiliseren om iets voor elkaar te krijgen (b.v. energiecoöperatie); handige links op de site plaatsen, enz.
Buurtactie rondom Veilig Verkeer
Wil je een buurtactie organiseren rondom veilig verkeer, kan dat nu met ondersteuning van Veilig Verkeer Nederland. Denk aan acties om de buurt veiliger te maken, bewoners bewust te maken van veiliger gedrag, enz. Dit soort buurtacties worden ook door de Gemeente vergoed, maar VVN zou dan gratis helpen met de hele organisatie en uitvoering.
Een hele mooie manier om je als bewonersorganisatie te profileren, want verkeersveiligheid gaat ons allemaal aan.
Meer informatie: m.salman@pepdenhaag.nl
1,5 miljoen voor goede ideeën voor wijk
Vanaf 17 maart kunt je met ideeën terecht bij Loket D. Dit loket helpt plannen met max. € 15.000 per plan per jaar. Het is voor kleine, lokale initiatieven, bijvoorbeeld een plan dat jong en oud samenbrengt. Of dat de straat levendiger, groener of veiliger maakt. Het gaat om ideeën die uit de wijk komen en waarbij mensen kunnen meedoen, meepraten en meebeslissen.
Extra ondersteuning door bedrijven
Extra ondersteuning door bedrijven, ook interessant voor bewonersorganisaties
Mogelijkheden van aanvragen:
- (Tijdelijke) ondersteuning op communicatie.
- Een workshop op maat.
- Advies over het inzetten van AI voor jullie organisatie.
- Advies rondom de AVG.
- Vragen over statuten, huishoudelijk reglement, e.d.
- Maar ook b.v. kantoormeubilair, laptops, enz.
Wij kunnen een match niet garanderen, want we zijn afhankelijk van het aanbod van de bedrijven. Maar we gaan het natuurlijk wel proberen. Jullie verzoek kunnen jullie kenbaar maken via dit formulier.
Maatschappelijke Beursvloer op 9 oktober
Op de Maatschappelijke Beursvloer tref je bedrijven die willen bijdragen aan maatschappelijke activiteiten. Dit kan in de vorm van ondersteuning van jouw organisatie, met b.v. communicatie.
Maar je kunt ook denken aan het opstarten van nieuwe projecten voor de wijk.
Door de persoonlijke ontmoeting ontstaan mooie matches. Het is wederzijds inspireren, maar vooral ook goed nadenken waar jullie mee geholpen zouden zijn.
Meer informatie en aanmelden: www.pepdenhaag.nl/beursvloer
Ondersteuningsmogelijkheden
Bestuur
Om succesvol te zijn is het belangrijk dat je een aantrekkelijk bestuur bent. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het sociale aspect: een gezellig team
- Is er ruimte voor nieuwe ideeën?
- Geen enorme vergadercultuur
- Tijdsinvestering (streef bijv. naar max. 4 uur in de week)
- Diversiteit in het team
- Een aftreedrooster, zodat er continuïteit in het bestuur blijft
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen :
- Loopt het niet optimaal? Maak een afspraak voor een intake/adviesgesprek met plan van aanpak op maat
- Bestuurscoaching door zeer ervaren bestuurders
- Advies en ondersteuning bij het maken van een wervingsplan voor bestuursleden
- Kennisbevordering door diverse trainingen op Den Haag Doet Vrijwilligersacademie zoals de Leergang Besturen van Vrijwilligersorganisaties
Andere mogelijkheden (naast die van PEP)
- Ook de community builder (gemeente) of opbouwwerk (welzijn) kunnen extra begeleiding bieden.
- Het Stadsdeel (WJP) denkt met je mee.
- Een adviseur van de Sesam Academie, die gedurende een bepaalde periode met je oplopen, als co-partner. Dit kan ook via PEP of via Fonds 1818 geregeld worden.
Tip:
Moet je aftreden als bestuurslid? Dan kun je nog steeds veel betekenen voor de organisatie, bijv. in de rol van adviseur.
Vrijwilligers vinden
Naast de (vrijwillige) bestuursleden zijn extra vrijwilligers nodig voor bijvoorbeeld commissies of werkgroepen die zich – in afstemming met het bestuur – met bepaalde onderwerpen bezig houden. Denk aan openbare ruimte, welzijn, groen, communicatie of activiteiten. Zo kun je als bestuur de taken ook wat beter delegeren en je focus leggen op het besturen.
Ook dit hoort een continu proces te zijn. Want vrijwilligers komen en gaan.
Daarnaast is het belangrijk dat je de vrijwilligers ook weet te behouden. Wij noemen dat Goed Vrijwilligersbeleid.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Advies op maat bij het opstellen van een wervingsplan
- Advies voor goed Vrijwilligersbeleid
- Den Haag Doet: plaats je vacature altijd op de digitale vacaturebank. Zorg vooral voor een goede titel en aansprekende foto.
- Volunteer The Hague: staan jullie open voor Engelstalige vrijwilligers?
- Volg een van de trainingen rondom het werven van vrijwilligers op de Den Haag Doet Academie
Tip:
Vrijwilligers werven is een continu proces. Begin niet als de nood hoog is, dan ben je eigenlijk te laat.
Communicatie
Als bewonersorganisatie is het belangrijk dat je de achterban goed bereikt. Dit heeft dus alles te maken met communicatie. Welke communicatiemiddelen ingezet worden, is mede afhankelijk van de wijk waar jullie actief zijn.
Nu kan communicatie best wel wat tijd kosten. Dus probeer vooral een communicatieteam te maken met meerdere vrijwilligers. Zo blijft het leuk en aantrekkelijk voor de vrijwilligers qua tijdsbesteding. En samen doen is altijd leuker dan in je eentje van alles moeten bedenken.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Advies bij de inzet van communicatiemiddelen
- Deelname aan de Maatschappelijke Beursvloer (ondersteuning vragen aan een bedrijf)
- Trainingen op aanvraag
- Diverse communicatie trainingen op Den Haag Doet Vrijwilligersacademie: o.a. training Social Media
Of stap eens naar een communicatiebureau in de buurt. Vanuit Maatschappelijk Betrokken Ondernemen willen ze misschien wel wat voor jullie doen. Met als tegenprestatie bijv. naamsvermelding in de wijkkrant of -website.
Raadsinformatie
Hier vind je de Raadsinformatie op de website van de Gemeente Den Haag.
En hier vind je uitleg bij het zoeken in het Raadsinformatiesysteem.
Tips voor een goede wijkkrant
Waarom een wijkblad?
Wijkbladen zijn een effectief middel om bewoners van een wijk te bereiken. Ze worden veelal huis-aan-huis bezorgd, maar soms gaat het selectiever. Ook de inhoud verschilt per wijk, maar altijd: door wijkbewoners -vrijwilligers- gemaakt voor wijkbewoners.
Tips voor de inhoud
Een redactieformule geeft richting bij het maken van je blad. En maakt het makkelijker om de juiste content te maken. Voor wie schrijf je? Wat wil je bereiken? Ben je spreekbuis voor de gemeente of kritisch naar de gemeente of allebei? Veel kranten hebben telkens terugkerende rubrieken. Geschiedenis, groen en incidenten doen het altijd goed.
Wie maken het blad?
Het draait op vrijwilligers voor functies als redacteur, journalist, fotograaf, illustrator, opmaker, tekstcorrector, bezorgers. Dus er komt best wel wat bij kijken.
Maar hier kan het spaak lopen: want hoe kom je aan deze vrijwilligers? En daarnaast moet je ze ook goed begeleiden. Ook kan er behoefte aan expertisebevordering zijn, want o.a. schrijven en interviewen is een vak.
Hoe financier je het wijkblad?
De gemeente verstrekt subsidie, maar je kunt ook advertenties opnemen. Dat kan van buurtwinkels zijn, maar denk ook aan de grotere maatschappelijke (zorg) organisaties in jouw wijk. Sommige wijken hebben een betaald abonnementen systeem. Maar welke tarieven kun je vragen? Hoeveel advertenties wil je?
Andere zaken voor een goed wijkblad
De hoofdredacteuren van Het Oude Centrum en het Zeeheldennieuws organiseren een reeks van bijeenkomsten van redacties van Haagse wijkbladen. Interesse? Mail naar info@zeeheldennieuws.nl
Ook zijn er regelmatig trainingen rondom Wijkjournalistiek. De eerstvolgende is op woensdag 12 maart 2025 op een locatie in Escamp. Klik hier voor meer informatie.
Financiën
Alle Haagse bewonersorganisaties kunnen subsidie aanvragen bij het eigen stadsdeel. Dit bestaat uit de basissubsidie en activiteitensubsidie.
Om de kosten te dekken voor bijvoorbeeld de wijkkrant kun je ook denken aan adverteerders. Dit hoeven niet alleen commerciële organisaties te zijn. Ook maatschappelijke organisaties hebben vaak budget beschikbaar om te kunnen adverteren.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Training Projectplan schrijven
- Advies over fondsen en subsidies
- Advies rondom andere inkomsten
Samenwerken
Als bewonersorganisatie heb je een centrale rol in de wijk. Maar vaak zijn er vele maatschappelijke organisaties actief in de wijk. Er kunnen veel kansen liggen in samenwerking.
De accounthouders van PEP kennen veel organisaties in de wijk. Maar ook bij het Stadsdeel kunnen ze goede tips geven.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen:
- Advies welke organisaties er zijn in de wijk en verbindingen leggen
- Netwerkbijeenkomsten in de wijk
Inspiratiebijeenkomsten voor bewonersorganisaties 2025
Volgende Inspiratiebijeenkomst: 17 september
Wil je ook bijdragen aan de organisatie: heel graag.
Je kunt dit laten weten via inspiratiekerngroep@gmail.com
Verslag Inspiratiebijeenkomst Omgevingsvisie van 21 mei jl.
De gemeente had in de person van Frank van den Beuken vanuit DSO een hele goede presentatie over de omgevingsvisie: waar staan we en hoe gaan we verder. Wat zijn de inspraak- en toetsmomenten. Net voor of net na de zomer wordt de omgevingsvisie in de Raad besproken.
Zie hier voor de presentatie.
De voormalig directeur ruimtelijke ordening van Rotterdam had daar reflectie op. Hij nodigde de bewonersorganisaties en de gemeente uit om samen grote kaarten (1 op 100!) met stiften in te vullen met eisen, wensen en dromen over hun wijk en stad in 2050.
Tenslotte presenteert Rob van Putten, voorzitter van bewonersoverleg Duinoord de indrukwekkende – voor vrijwel alle gezamenlijke bewonersorganisaties van stadsdeel Scheveningen opgestelde visie .
Zie hier
Raadsinformatie
Hier vind je alle bestuurlijke stukken.
En hier krijg je uitleg hoe je kunt zoeken in het Raadsinformatie systeem.
Er wordt aan gewerkt dat er per stadsdeel en wijk gezocht kan worden, maar dat kost even tijd.
Nieuw: Kernwerkgroep 2025 - aanvulling gezocht
De kerngroep is in maart gestart met de volgende leden:
- Laurens Schrijnen (Bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier)
- Wim van Noort (Wijkberaad Mariahoeve)
- Alex Bergman (Bewonersorganisatie de Paraplu)
- Rob van Putten (Duinoord)
- Jolanda Letterie (Statenkwartier)
Echter: door omstandigheden stoppen 2 van hen. Dus wie heeft er zin om mee te helpen bij dit leuke team?
We weten elkaar te vinden, o.a. doordat we elkaars gegevens (e-mail/06) met elkaar delen. De kerngroep heeft de volgende doelen:
- Het organiseren van themabijeenkomsten over onderwerpen op geleide van behoeften die we zien.
- Het door deze themabijeenkomsten stimuleren van wijkoverstijgende persoonlijke relaties en contacten.
- Het -waar gevraagd- bieden van hulp en advies aan elkaar op basis van expertise en ervaring.
- Het -naar behoefte- gezamenlijk optrekken naar de gemeente (dit is gemakkelijker als je elkaar kent).
- Het samen monitoren van het nakomen van afspraken met de gemeente over o.a.:
- het samenspel tussen gemeente en bewonersorganisaties (dit o.a. n.a.v. het rapport van Radaradvies en het gesprek met de raadswerkgroep functioneren gemeenteraad).
- de naleving van de participatieverordening en het handboek participatie.
Radar Adviesrapport
De Gemeente Den Haag heeft Radar Advies gevraagd om de wensen en behoeftes van de bewonersorganisaties in beeld te brengen. Met als doel om tot een betere samenwerking tussen de gemeente/stadsdelen en de bewonersorganisaties te komen.
Sfeer impressie Inspiratiebijeenkomst Bewonersorganisaties













Stel jouw vraag aan PEP
Marja Salman - Senior adviseur
m.salman@pepdenhaag.nl
06 – 5341 5457
Laat weten waar jullie behoefte zit!
Zijn er onderwerpen die hier nu niet genoemd staan, maar waar jullie wel wat hulp bij kunnen gebruiken? Laat het ons weten!
Mail naar Marja Salman
Ook horen wij graag of er behoefte is aan het opzetten van een LinkedIn-groep of een aparte WhatsApp-groep voor makkelijke en snelle uitwisseling onderling.