Samen meer bereiken voor de wijk
Samen meer voor de buurt
Bewonersorganisaties maken de buurt leuker, veiliger, groener, en zorgen dat iedereen mee kan doen in de wijk. Bij ons kunnen deze organisaties terecht met vragen over bijvoorbeeld vrijwilligers werven en subsidie aanvragen.

Inspiratiebijeenkomst Bewonersorganisaties
In navolging van vorig jaar, komt er ook in 2023 een Inspiratiebijeenkomst voor Bewonersorganisaties.
Voorlopige datum:
Donderdag 7 december van 18.00 – 21.30 uur
Locatie nog onbekend.
De werkgroep bestaat uit WJP’ers én bestuursleden van verschillende bewonersorganisaties. In basis is de werkgroep compleet. PEP Den Haag is voorzitter/trekker.
Heb jij goede ideeën voor deze bijeenkomst, dan nemen wij deze graag mee. Je kunt het melden bij Marja Salman: m.salman@pepdenhaag.nl) of 06 53 41 54 57.
Convenant
Vanaf begin 2023 is het de bedoeling dat alle bewonersorganisaties een convenant met hun stadsdeel afsluiten. In dit convenant worden de gezamenlijke ambities/plannen van het stadsdeel en de bewonersorganisatie op elkaar afgestemd, worden er afspraken gemaakt over hoe men elkaar op de hoogte houdt van belangrijke ontwikkelingen in de wijk, dat dit allemaal past binnen een open, eerlijke en respectvolle relatie tussen het stadsdeel en de bewonersorganisatie en waarbij er altijd ruimte is voor maatwerk.
Er is een modelconvenant ontwikkeld. Daarin worden de volgende standaardafspraken tussen een bewonersorganisatie en het stadsdeel geregeld:
- De mate van overleg en communicatie tussen het stadsdeel en de bewonersorganisatie
- Verantwoordelijkheden bewonersorganisatie
- Verantwoordelijkheden stadsdeel
- De financiën omtrent de basissubsidie
- Looptijd van het convenant
- Evaluatie van het convenant.
Ook biedt het convenant de ruimte om In gezamenlijkheid met het stadsdeel tot maatwerkafspraken te komen. Deze worden vervolgens toegevoegd aan het modelconvenant.
Opzetten van een bewonerspanel en gebruik van enquêtetools
Als bewonersorganisatie/wijkberaad wil je ongetwijfeld weten hoe de bewoners uit de wijk over bepaalde vraagstukken denken.
Nu is het opzetten van een bewonerspanel best wel een uitdaging. Evenals het uitzetten van een enquête.
Op verzoek van een aantal bewonersorganisaties is deze vraag opgepakt.
Er wordt gewerkt aan een advies en dit zal hier binnenkort worden gepubliceerd.
Niet iedereen tevreden over het convenant
Marieke van Doorn van D66 heeft op 6 juli een motie ingediend met het volgende verzoek:
Met de bewonersorganisaties terug naar de tekentafel om te bezien of de convenanten in hun huidige vorm wel het juiste middel zijn om het doel – betere participatie- te bereiken;
Voor het einde van 2023 te rapporteren aan de Raad hoe de samenwerking beter is geregeld, inclusief een appreciatie van gemaakt afspraken door de bewonersorganisaties.
Wat is jouw ervaring?
Laurens Schrijnen verzamelt alle input rondom de ervaringen met het convenant. Geef vóór 15 september antwoord op de vragen:
- wie heeft het convenant getekend;
- wat was de inhoud van het convenant
- en wat zouden jullie de komende jaren graag afspreken in een convenant.
Mail het naar: laurens.schrijnen@gmail.com

Ondersteuningsmogelijkheden
Bestuur
De maximale inspanningsverplichting is in basis 8 jaar. Ook moeten de bestuursleden uit de wijk komen én een afspiegeling van de wijk.
Om succesvol te zijn is het belangrijk dat je een aantrekkelijk bestuur bent. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het sociale aspect: een gezellig team.
- Is er ruimte voor nieuwe ideeën?
- Geen enorme vergadercultuur.
- Tijdsinvestering is max. 4 uur in de week.
- Diversiteit in het team.
- Een aftreedrooster, zodat er continuïteit in het bestuur blijft.
Ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen met:
- Intake/adviesgesprek met plan van aanpak.
- Bestuurscoaching of inzet van de Sesam Academie.
- Wervingsplan bestuursleden.
- Den Haag Doet Vrijwilligersacademie: diverse trainingen, zoals Leergang Besturen van Vrijwilligersorganisaties; vergadertechnieken, enz.
- Community Builder of opbouwwerk: begeleiding van het bestuur.
Tip:
Moet je aftreden als bestuurslid? Dan kun je nog steeds veel betekenen voor de organisatie, bijv. in de rol van adviseur.
Vrijwilligers vinden
Naast de bestuursleden heb je ook vrijwilligers nodig. Zo kun je als bestuur de taken ook wat beter delegeren en je echt alleen bezig houden met besturen.
Ook dit hoort een continu proces te zijn. Want vrijwilligers komen en gaan, houd hier rekening mee.
Daarnaast is het belangrijk dat je de vrijwilligers ook weet te behouden. Wij noemen dat Goed Vrijwilligersbeleid.
De ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen met:
- Advies werven van vrijwilligers. Meer informatie vind je op Den Haag Doet.
- Advies over goed Vrijwilligersbeleid
- Aan de slag met de nieuwe methode voor het werven van vrijwilligers
- Den Haag Doet: plaats je vacature altijd op de digitale vacaturebank.
- Volunteer The Hague: staan jullie open voor Engelstalige vrijwilligers?
Tip:
Vrijwilligers werven is een continu proces. Begin niet als de nood hoog is, dan ben je eigenlijk te laat.


Communicatie
Als bewonersorganisatie is het belangrijk dat je de achterban goed bereikt. Dit heeft dus alles te maken met communicatie. Welke communicatiemiddelen ingezet worden, is mede afhankelijk van de wijk waar jullie actief zijn.
Nu kan communicatie best wel wat tijd kosten. Dus probeer vooral een communicatieteam te maken met meerdere vrijwilligers. Zo blijft het leuk en aantrekkelijk voor de vrijwilligers qua tijdsbesteding. En samen doen is altijd leuker dan in je eentje van alles moeten bedenken.
Ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen met:
- Advies voor een communicatieplan.
- Deelname aan de Maatschappelijke Beursvloer (ondersteuning vragen aan een bedrijf).
- Trainingen op aanvraag
- Den Haag Doet Vrijwilligersacademie: o.a. training Social Media
Of stap eens naar een communicatiebureau in de buurt. Vanuit Maatschappelijk Betrokken Ondernemen willen ze misschien wel wat voor jullie doen. Met als tegenprestatie bijv. naamsvermelding in het krantje.
Tips voor een goede wijkkrant
Waarom een wijkblad?
Wijkbladen zijn een effectief middel om bewoners van een wijk te bereiken. Ze worden veelal huis-aan-huis bezorgd, maar soms gaat het selectiever. Ook de inhoud verschilt per wijk, maar altijd: door wijkbewoners -vrijwilligers- gemaakt voor wijkbewoners.
Tips voor de inhoud
Een redactieformule geeft richting bij het maken van je blad. En maakt het makkelijker om de juiste content te maken. Voor wie schrijf je? Wat wil je bereiken? Ben je spreekbuis voor de gemeente of kritisch naar de gemeente of allebei? Veel kranten hebben telkens terugkerende rubrieken. Geschiedenis, groen en incidenten doen het altijd goed.
Wie maken het blad?
Het draait op vrijwilligers voor functies als redacteur, journalist, fotograaf, illustrator, opmaker, tekstcorrector, bezorgers. Dus er komt best wel wat bij kijken.
Maar hier kan het spaak lopen: want hoe kom je aan deze vrijwilligers? En daarnaast moet je ze ook goed begeleiden. Ook kan er behoefte aan expertisebevordering zijn, want o.a. schrijven en interviewen is een vak.
Hoe financier je het wijkblad?
De gemeente verstrekt subsidie, maar je kunt ook advertenties opnemen. Dat kan van buurtwinkels zijn, maar denk ook aan de grotere maatschappelijke (zorg) organisaties in jouw wijk. Sommige wijken hebben een betaald abonnementen systeem. Maar welke tarieven kun je vragen? Hoeveel advertenties wil je?
Andere zaken voor een goed wijkblad
De hoofdredacteuren van Het Oude Centrum en het Zeeheldennieuws organiseren een reeks van bijeenkomsten van redacties van Haagse wijkbladen.
Interesse? Mail naar info@zeeheldennieuws.nl
Financiën
Alle Haagse bewonersorganisaties kunnen subsidie aanvragen bij het eigen stadsdeel. Dit bestaat uit de basissubsidie en activiteitensubsidie.
Om de kosten te dekken voor bijvoorbeeld de wijkkrant kun je ook denken aan adverteerders. Dit hoeven niet alleen commerciële organisaties te zijn. Ook maatschappelijke organisaties hebben vaak budget beschikbaar om te kunnen adverteren.
Ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen met:
- Training Projectplan schrijven
- Advies over fondsen en subsidies
- Advies rondom andere inkomsten
Vanuit eigen stadsdeel:
- Aanvragen van activiteitensubsidie
Samenwerken
Als bewonersorganisatie heb je een centrale rol in de wijk. Maar vaak zijn er vele maatschappelijke organisaties actief in de wijk. Er kunnen veel kansen liggen in samenwerking.
De accounthouders van PEP kennen veel organisaties in de wijk. Maar ook bij het Stadsdeel kunnen ze goede tips geven.
Ondersteuningsmogelijkheden
Vanuit PEP kunnen wij helpen met:
- Advies welke organisaties er zijn in de wijk en verbindingen leggen.
- Netwerkbijeenkomsten in de wijk
Vanuit eigen stadsdeel:
- Advies organisaties om mee samen te werken.
Stel jouw vraag aan Marja
Marja Salman - Senior adviseur
m.salman@pepdenhaag.nl
06 – 5341 5457
Laat weten waar jullie behoefte zit!
Zijn er onderwerpen die hier nu niet genoemd staan, maar waar jullie wel wat hulp bij kunnen gebruiken? Laat het ons weten!
Mail naar Marja Salman
Ook horen wij graag of er behoefte is aan het opzetten van een LinkedIn-groep of een aparte WhatsApp-groep voor makkelijke en snelle uitwisseling onderling.
Agenda

Stadsmakersfestival
29 september 2023
Als bewonersorganisatie zijn jullie belangrijke Stadmakers. Want jullie zetten je in om de stad mooier, leefbaarder, socialer en duurzamer te maken.
Op het Stadmakersfestival zijn workshops, locatiebezoeken, maaksessies en match-make-meetings.

Maatschappelijke Beursvloer
24 oktober 2023
Hét netwerkevenement waar vragen van stichtingen en verenigingen samen komen met het aanbod van het lokale bedrijfsleven. Op een dynamische, laagdrempelige en leuke manier sluiten ze deals in de vorm van matches met gesloten beurs. Zo werken we samen aan een mooiere stad.