Nieuwsbrieven, social media, een website, op allerlei manieren wil je jouw doelgroep bereiken. Logisch, want voor veel stichtingen geldt dat hun doelgroep hen keihard nodig heeft. Dus dan wil je dat jouw doelgroep je ook weet te vinden. Om persoonsgegevens, privacy en gebruiksvriendelijkheid te beschermen, moet je een aantal dingen weten over communicatie en wetten.

Dat kan even een aanpassing zijn, maar met de juiste kennis hoeven ze zeker geen belemmering te zijn. Want je wil je doelgroep ook niet ‘spammen’ bijvoorbeeld. Hieronder staan de wetten waar je rekening mee moet houden. Het is belangrijk dat je ernaar handelt, want de boetes kunnen flink oplopen.

Met deze wetten moet je rekening houden

AVG (ook wel GDPR) – Deze wet regelt o.a. dat je in principe geen persoonsgegevens deelt, en hoe je deze gegevens vast moet leggen. Hier lees je alles over de AVG. Ook wordt deze behandeld samen met een expert tijdens onze leergang Besturen van vrijwilligersorganisaties.
Anti-spamwetDeze wet regelt dat je geen overlast veroorzaakt bij de ontvanger van jouw berichten. Lees ook de veelgestelde vragen over deze wet.
AuteursrechtDeze wet regelt dat je niet het werk van anderen zomaar mag gebruiken. Ook niet als je de bron vermeldt, en ook niet altijd als Google de afbeelding ‘auteursrechtenvrij’ noemt.
PortretrechtDeze wet wordt nogal eens verward met auteursrecht. Het verschil is dat bij auteursrecht je te maken hebt met de maker van het werk (bijvoorbeeld de fotograaf). Bij portretrecht heb je te maken met degene die op de foto of video staat.

Duizelt het je van al deze regels? Heb je het gevoel dat je nu alles moet omgooien? Niet nodig hoor. We kijken graag even met je mee om jouw communicatie en de wetten onder de loep te nemen. Zo kun je met een aantal kleine wijzigingen voorkomen dat je risico loopt. Stuur een mail naar [email protected] of bel 070 302 44 44 voor gratis persoonlijk advies.