Werven van vrijwilligers

Denken vanuit de vrijwilliger

Denken vanuit de vrijwilliger

Deze methode is ontwikkeld door het NOV, de landelijke organisatie voor vrijwilligerswerk. Het is een nieuwe manier van vrijwilligers werven.

Essentieel in deze methode: je leert denken vanuit het perspectief van de vrijwilliger.

  • De vrijwilliger staat centraal.
    De potentiële vrijwilliger die nog helemaal niet weet dat hij/zij vrijwilligerswerk wil gaan doen en al helemaal niet dat het bij jouw organisatie is.

Of die potentiële vrijwilliger die wel weet dat hij/zij iets wil doen, maar nog niet precies wát en bij welke organisatie. Hij/zij zoekt wel en gaat o.a. naar Den Haag Doet.

En ja, dat is best een omslag in denken. Want de meeste organisaties denken vooral aan ‘wie hebben wij nodig’. Maar verplaatsen zich onvoldoende in de potentiële vrijwilliger.

Vooraf: wie wil je bereiken.

Voor welke functie ga je werven? Wat moet hij/zij kunnen (bepaalde niveau nodig). Wie wil je bereiken (man, vrouw, jong/oud, enz.). Welke eigenschappen zijn belangrijk.

En dan de aannames over jouw doelgroep/persona.
Welke kanalen gebruikt hij/zij?
Welke kenmerken, doelen en interesses heeft jouw persona?
Wat zal hem/haar aanspreken?

Je kunt van jouw gekozen doelgroep ook verschillende persona’s maken.

De Vrijwilligersreis

Als consument heb je een klantreis. Dit is de route die je aflegt voordat je het product of dienst koopt. Het begint vaak bij oriëntatie. En kent diverse contactmomenten met het bedrijf. Als consument wil je de beste kwaliteit-prijs verhouding. Je haakt af bij slechte reviews of een slechte website.

De potentiële vrijwilliger heeft ook een reis totdat hij/zij aan de slag is als vrijwilliger. Dit lijkt wel op de klantreis, maar heeft andere aandachtspunten. Het begint b.v. met een social media bericht. Maar het kan ook beginnen bij een ludieke actie waardoor de aandacht getrokken wordt. Vervolgens wordt hij/zij aangesproken op motivaties die aanspreken. Ze moeten voldoende aanspreken, zodat de potentiële vrijwilliger in actie komt.

Dan zijn er nog allerlei mogelijke afhaakmomenten. Zoals twijfel ‘kan ik dit wel’, of ‘wat een vervelend formulier’, ‘dat kost wel erg veel tijd’, ‘ik heb gebeld, maar niemand neemt op’. En vervolgens is het belangrijk om te laten weten dat er een vervolg is.

Denk in reizen - nieuwe gezichten werven

Dit is het schema voor de vrijwilligersreis

De vrijwilligersreis

Aan de slag met motivatoren

Bedenk goed wat de motivatoren zijn voor vrijwilligers die bij jullie aan de slag gaan. Dit is dus per organisatie anders. Voor een bewonersorganisatie is dat b.v. betrokkenheid bij de buurt. Benoem deze motiveren met elkaar.

Intrinsieke motivatoren

Dit zijn de drijfveren waarom je iets doet. Wat levert het op? (Werkervaring, CV). Wat bereiken we? (b.v. Den Haag mooier maken, duurzamer). Wat is belangrijk? (b.v. elkaar helpen, gezelligheid). Hobbies, talenten en interesses? (b.v. schaken, natuur).

Tip: vraag het je huidige vrijwilligers. Zij weten vaak heel goed wat hen motiveert.

Extrinsieke motivatoren

Dit is de motivatie van buitenaf. Denk aan beloning in de vorm van compliment en cadeau. Ook plezier hebben, met humor en leuke ervaringen. Vooral plezier is een hele belangrijke.

Nadenken over de fricties/afhaakmomenten

Fricties zijn alle hobbels waar een potentiële vrijwilliger op af kan haken. Als organisatie moet je je hier bewust van zijn en proberen er iets aan te doen. Denk aan b.v. een verouderde website, waarop ook niets wordt gezegd over vrijwilligerswerk. Of het niet bereikbaar zijn, wat nog steeds te vaak voorkomt. Ook een onaantrekkelijke vacaturetekst is er eentje.

Fricties

Hoe kunnen jullie de aandacht trekken?

Vele organisaties zoeken vrijwilligers. Hoe zorg je dat het toch lukt om de aandacht te trekken en ze voor jouw organisatie kiezen? En dit dan gericht op de doelgroep die je wilt bereiken.

Tips:

  • Denk niet in campagnes – denk meer in acties.
  • Altijd combinatie met social media
  • Wees creatief, out-of-the-box, onconventioneel, denken, lef en een beetje geluk.

Hier vertelt Marja je over de Expeditie Methode:

https://www.youtube.com/watch?v=BTwkyTEszvY&t=82s

Nieuwsgierig geworden naar deze methode?

Willen jullie ook aan de slag met een gerichte én andere manier van werven, dan jullie tot nu toe gedaan hebben? Maak dan een afspraak bij PEP voor een korte Expeditie bij jullie organisatie. Dit kost ca. 1,5 – 2 uur. Wel belangrijk dat er minimaal 5 personen bij aanwezig zijn, bij voorkeur vooral de vrijwilligers zelf. Een afspraak maken via 070 302 44 44 of info@pepdenhaag.nl

Tip: doe het samen!
Zijn er nog meer organisaties in jouw wijk of stadsdeel die vrijwilligers zoeken. Steek de koppen bij elkaar en ga samen werven. Dan kun je méér impact maken.
Gezamenlijk een Expeditie Nieuwe Gezichten doen is dé manier om tot een gezamenlijk wervingsplan te komen.

Relevante evenementen

Heb je nog vragen? Wij helpen je graag!