Waarom een wijkblad?
Wijkbladen zijn een effectief middel om bewoners van een wijk te bereiken. Ze worden veelal huis-aan-huis bezorgd, maar soms gaat het selectiever. Ook de inhoud verschilt per wijk, maar altijd: door wijkbewoners -vrijwilligers- gemaakt voor wijkbewoners.
Tips voor de inhoud
Een redactieformule geeft richting bij het maken van je blad. En maakt het makkelijker om de juiste content te maken. Voor wie schrijf je? Wat wil je bereiken? Ben je spreekbuis voor de gemeente of kritisch naar de gemeente of allebei? Veel kranten hebben telkens terugkerende rubrieken. Geschiedenis, groen en incidenten doen het altijd goed.
Wie maken het blad?
Het draait op vrijwilligers voor functies als redacteur, journalist, fotograaf, illustrator, opmaker, tekstcorrector, bezorgers. Dus er komt best wel wat bij kijken.
Maar hier kan het spaak lopen: want hoe kom je aan deze vrijwilligers? En daarnaast moet je ze ook goed begeleiden. Ook kan er behoefte aan expertisebevordering zijn, want o.a. schrijven en interviewen is een vak.
Hoe financier je het wijkblad?
De gemeente verstrekt subsidie, maar je kunt ook advertenties opnemen. Dat kan van buurtwinkels zijn, maar denk ook aan de grotere maatschappelijke (zorg) organisaties in jouw wijk. Sommige wijken hebben een betaald abonnementen systeem. Maar welke tarieven kun je vragen? Hoeveel advertenties wil je?
Andere zaken voor een goed wijkblad
De hoofdredacteuren van Het Oude Centrum en het Zeeheldennieuws organiseren een reeks van bijeenkomsten van redacties van Haagse wijkbladen. Interesse? Mail naar info@zeeheldennieuws.nl
Ook zijn er regelmatig trainingen rondom Wijkjournalistiek.
Deze tips zijn geschreven door Laurens Schrijnen.