Communicatie

Inclusieve communicatie

Als je wilt dat mensen zich welkom voelen bij jouw organisatie, zichzelf kunnen zijn en mee kunnen doen, kun jij je als bestuurder daarvoor inzetten. In de volgende alinea’s gaan we dieper in op hoe jij jouw organisatie inclusiever kunt maken. Nu kijken we vast naar hoe je dat in jouw communicatie kan doen.

Leesniveaus

Leesniveaus geven aan hoe eenvoudig of ingewikkeld een tekst is. Als jouw doelgroep laaggeletterd is, kun je bijvoorbeeld leesniveau A1 gebruiken. Maar als je met hoogopgeleiden werkt, is bijvoorbeeld B1 of B2 een betere keuze. Hier lees je alles over leesniveaus. En met deze handige tool kun je jouw eigen teksten checken op leesniveau.

De juiste aanspreekvorm

Niet iedereen wil aangesproken worden met hij of zij. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld genderneutraal en willen aangesproken worden met hen. Welke woorden je precies kunt gebruiken en hoe je jouw communicatie inclusief kunt maken lees je in de Incomplete Stijlgids van Women Inc.

(Digitale) toegankelijkheid

Wist je dat zo’n 20% van de mensen een beperking heeft waardoor zij digitaal niet alles kunnen waarnemen? Denk aan mensen die blind of doof zijn, maar ook mensen die niet veel prikkels kunnen verwerken. Voor hen is het belangrijk dat jouw website voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Met dit handige 10 stappenplan kom je al een heel stuk verder. Het belangrijkste is dat je voldoende contrasterende kleuren gebruikt en voldoende grote lettertypes. Contrast op jouw website of visual controleren doe je met deze handige tool.

In Den Haag kan je jouw website en andere communicatie uitingen gratis laten testen door stichting Voorall. Ze geven je ook graag advies over toegankelijkheid in het algemeen, bijvoorbeeld jouw locatie of events.

Relevante evenementen

Sociale veiligheid

4 april | 14:00 - 16:00

Projectplan schrijven

11 april | 10:00 - 12:30

Heb je nog vragen? Wij helpen je graag!