Communicatie

Wetgeving en communicatie

Met alle kennis die je in dit hoofdstuk hebt opgedaan ben je helemaal klaar om duizenden mensen kennis te laten maken met jouw organisatie. Enthousiast verstuur je iedereen die je kent wekelijks updates, je plaatst leuke foto’s van mensen die jouw event hebben bezocht op social media en plaatst interessante stukjes tekst die je op internet hebt gevonden op jouw website. Maar ho! Stop! Zo ga je geen succes boeken. Niet iedereen zit te wachten op jouw berichten. En niet iedereen wil herkenbaar op jouw kanalen verschijnen. Daarom zijn er een aantal wetten waar je rekening mee moet houden.

Over het algemeen kun je jezelf bij iedere handeling afvragen of het integer is wat je doet. Hoe zou jij je voelen als je de ontvanger van het bericht zou zijn, of als je zelf op de foto stond? Maar het is natuurlijk lastig om objectief over jouw eigen product of dienst te oordelen. Dus zorg dat je deze wetten goed kent. Klik ook door naar de links hieronder om volledig op de hoogte te zijn. Boetes kunnen oplopen tot €900.000 bij bijvoorbeeld de anti-spamwet.

De wetten waar je mee te maken hebt:

  • AVG (ook wel GDPR) – Deze wet regelt o.a. dat je in principe geen persoonsgegevens deelt, en hoe je deze gegevens vast moet leggen .
  • Anti-spamwet – Deze wet regelt dat je geen overlast veroorzaakt bij de ontvanger van jouw berichten. Lees ook de veel gestelde vragen over deze wet.
  • Auteursrecht – Deze wet regelt dat je niet het werk van anderen zomaar mag gebruiken. Ook niet als je de bron vermeldt.
  • Portretrecht – Deze wet wordt nogal eens verward met auteursrecht. Het verschil is dat bij auteursrecht je te maken hebt met de maker van het werk (bijvoorbeeld de fotograaf). Bij portretrecht heb je te maken met degene die bijvoorbeeld op de foto staat.

Heb je nog vragen? Wij helpen je graag!