Verslag debat civil society

16 juni 2016

De gebeurtenissen in Brussel hebben iets duidelijk gemaakt over de jongeren daar. Maar wat? Is het vervreemding alom bij onze jongeren, of spelen er diepere socio-economische oorzaken?

Om hier een antwoord op te formuleren, organiseerde PEP andermaal een debat.

Uitgenodigde sprekers waren Bleri Llsehi, onderzoeker, jongerenwerker, docent, filosoof en documentairemaker, geboren in Albanië en opgegroeid en werkzaam in Brussel, zijn stad. Hij ziet dat Brussel het moeilijk heeft, vooral de jongeren, de werkloosheid is hoog en er zijn veel schoolverlaters zonder diploma. Hij ziet veel individualisme en een toename van angst. Hij wil wat terugdoen voor de stad en voor de jongeren. Hij geeft aan dat men in België de term pedagogische civil society niet kent, het is iets Nederlands.

De tweede spreker was Mary Tupan Wenno, directeur van Echo, een non-profit organisatie die zich specialiseert in diversiteitsbeleid in het onderwijs en de arbeidsmarkt. Vragen waarmee zij zich bezig houden zijn bijvoorbeeld hoe je studiesucces behaalt voor alle studenten in een multiculturele studentenpopulatie, hoe je een organisatie haar personeelsbestand diverser maken en hoe je diversiteitsbeleid op een duurzame manier vorm kan geven? Ze zijn vooral bezig om de kloof te dichten tussen onderwijs, opleiding enerzijds en de arbeidsmarkt. Ze gaat daarbij uit van de eigen kracht van jongeren wanneer we kijken naar de culturele diversiteit.

Laatste spreker was Bram Eidhof van het instituut voor Publieke Waarde. Bram promoveerde op het topic Burgerschap in het onderwijs. Zijn visie: een democratische en sociaal veerkrachtige samenleving heeft niet genoeg aan alleen de aanwezigheid van democratische instituties. Burgers moeten ook democratische competenties hebben en deze weten in te zetten. Hij ziet wel een ontwikkeling waarbij meer aandacht is voor democratische competenties. We moeten vooral de discussie blijven aangaan.

 

Na de sprekers volgde er een ronde met drie stellingen:

Stelling 1: De versterking van de pedagogische civil society start bij de heropvoeding van onze volwassenen

 

Stelling 2: De professionaliseringstheorie: De wereld is zo complex geworden dat er bij de opvoeding van onze jongeren steeds specialisten nodig zijn

 

Stelling 3: Risicobeheersing is de belangrijkste bril geworden om naar de jeugd te kijken. Deze zou vervangen moeten worden door een bril van hoop, perspectief en liefde

 

Wilt u de reacties van de sprekers, het jongerenpanel en het publiek op deze stellingen weten? Lees dan hier voor het uitgebreide verslag.

 Uitgebreid verslag

Terug

praktijkverhalen

Mantelzorg Werkt!

Avond voor Vrijwilligersorganisaties 2019

klantvragen

Wat is Goed Geregeld?

“Goed Geregeld” is een landelijke kwaliteitsonderscheiding van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV). Deze certificering geeft aan dat uw vrijwilligersbeleid op orde is. Om voor de onderscheiding in aanmerking te komen, toont u aan dat uw organisatie voldoet aan de kwaliteitscriteria van de vereniging NOV.

Hoe kan ik me certificeren voor Goed Geregeld?

Via deze link komt u op de website van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV).  Hier staat uitgebreid wat u moet doen om in aanmerking te komen voor het keurmerk.

agenda

Kom naar de Inspiratiemiddag voor Vrijwilligerscoördinatoren

Deze middag staat in het teken van buiten jouw (kantoor)hokje te kijken. En wel op twee manieren: